Індивідуальна освітня траєкторія дитини 

Усі діти мають право навчатись. Незалежно від наявності особливих чи не особливих освітніх потреб жодна дитина не має відчувати себе іншою та виключеною з освітніх, культурних і соціальних процесів. Інклюзія – це про базову норму доступу кожної дитини, особи до будь-яких послуг, в тому числі до освіти.

Для дітей з особливими освітніми потребами освітній процес – це навчання (формування компетентностей) та соціалізація (соціально прийнятна поведінка та комунікація відповідно до контексту). Саме ці питання були у фокусі уваги на вебінарі «Формування індивідуальної освітньої траєкторії дитини з особливими освітніми потребами в ЗЗСО. Складання та реалізація ІПР», проведеному 7 травня Хмельницьким обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти імені Анатолія Назаренка. 

Мета вебінару – підвищення рівня професійності, вдосконалення знань, формування нових умінь учителів початкових класів щодо індивідуального підходу до визначення навчальних цілей кожної дитини з ООП, оновленого змісту нормативно-правових документів, якісного менеджменту і стратегічного планування, формування культури інклюзивності.

Синявська Ганна Олександрівна, завідувач обласного ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти, окреслила основні завдання щодо реалізації права дитини з особливими освітніми потребами на здобуття освіти; акцентувала увагу на питаннях оцінювання, принципах індивідуалізації навчання, адаптації навчальних матеріалів в залежності від потреб учня/учениці, соціальній інтеграції, функціональності середовища для дитини з ООП. 

Дяков Інна Володимирівна, методист обласного ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти, зазначила, що однією з основних умов для успішного навчання дітей з ООП в закладах загальної середньої освіти є складання та реалізація індивідуальної програми розвитку (ІПР), важливість участі батьків у розробці ІПР; ознайомила учасників вебінару з етапністю написання ІПР, зі стандартизованою формою документу (кожен отримає примірник або посилання для завантаження документу), особливостями адаптації та модифікації змісту навчального предмета; зауважила, що  такі складові програми, як індивідуальний навчальний план, індивідуальна навчальна програма, необхідні адаптації та модифікації та перелік додаткових корекційно-розвивальних послуг надають можливість повноцінно організувати освітній процес дитини.

Галас Антоніна Вікторівна, методист НМЦ професійного розвитку керівних та педагогічних працівників установ і закладів дошкільної та загальної середньої освіти, визначила основну мету створення гнучкої системи освіти, яка враховує сучасні суспільні зміни. Оскільки сьогодні кожна дитина в Україні тією чи іншою мірою зазнала впливу воєнних подій та потребує підтримки в навчанні, важливо знаходити підходи до кожної дитини, розуміти її потреби та вчасно надавати підтримку, а успіх впровадження інклюзивного навчання в закладах освіти залежить насамперед від сформованості в оточуючих розуміння: хто вони – діти з особливими освітніми потребами. Велике значення для соціалізації таких дітей має те, як їх сприймають дорослі та дитячий колектив.

Учасники вебінару отримали практичні поради та відповіді на запитання. 

З методичними рекомендаціями можна ознайомитись за покликанням