ПРОФЕСІЙНЕ ВДОСКОНАЛЕННЯ ВЧИТЕЛЯ – ВИМОГА ЧАСУ

8 грудня 2022 р. було проведено круглий стіл за підсумками експерименту всеукраїнського рівня з теми «Формальна, неформальна, інформальна освіта в професійному вдосконаленні вчителів», який тривав відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 02.08.2018 № 848 з липня 2018 р. до грудня 2022 р. на базі навчально-виховного комплексу № 9 м. Хмельницького.

Мета дослідження – науково обґрунтувати та експериментально перевірити ефективність теоретико-методологічних засад професійного вдосконалення вчителів через формальну, неформальну та інформальну освіту.

Наукове керівництво експериментом здійснювала Інна Ящук, директор Департаменту освіти, науки і спорту МВС України, доктор педагогічних наук, професор; наукове консультування – Надія Орловська, старший викладач кафедри менеджменту та освітніх технологій Хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Координувала експериментальну роботу Світлана Бойко, завідувач сектору ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», кандидат філософських наук.

Вітальними словами розпочали роботу круглого столу Інна Ящук та Світлана Бойко.

Звітувала про завершення експерименту директор НВК № 9 м. Хмельницького Ірина Томич.

Надія Орловська у своєму виступі переконала, що експериментальна робота в освітній діяльності – шлях до професійного вдосконалення кожного педагога.

На круглому столі обговорено систематизовані й узагальнені результати проведення експерименту. На важливості, актуальності теми експерименту та позитивному досвіді його проведення акцентували і висловили свої думки: Ольга Слободянюк, заступник директора з методичної роботи ліцею «Атлантика» м. Києва, експерт з питання інституційного аудиту, член «Клубу інтегрального лідерства»; Наталя Дармограй, консультант КУ Дунаєвецької міської ради ЦПРПП; Наталя Казакова, доцент кафедри педагогіки Хмельницької гуманітарно-педагогічної академії; Ірина Міньківська, керівник освітнього центру для педагогів, батьків і дітей «Я і моя школа», співавтор концепції НУШ; Людмила Більчук, заступник директора Тернопільського технічного ліцею; Олена Кобилінська, провідний спеціаліст гуманітарного відділу Оваднівської сільської ради Волинської області; Марина Галат, заступник директора з виховної роботи Золотоніської школи № 2 інформаційних технологій Черкаської області.

З питанням особистісного зростання вчителя, його шляхи, форми, методи виступили: заступник директора з навчально-виховної роботи НВК № 2 Людмила Гуменюк, учителі-практики НВК № 2 – Тетяна Колодій, Тетяна Гальчук. Цікаво було послухати щодо зазначеної теми погляди магістрантів Хмельницького національного університету Вікторії Вольської і Юлії Безручук.

Загалом результати експериментальної роботи дають підстави стверджувати, що:

– професійне вдосконалення педагога має відповідати професійному стандарту вчителя, конкретним посадовим обов’язкам (беруться до уваги особисті професійні інтереси, досвід, рівень виконання професійних обов’язків);

– модель побудови індивідуальної траєкторії професійного вдосконалення вчителя засобами формальної, неформальної, інформальної освіти є важливою складовою системи педагогічного зростання вчителя;

– потрібно акцентувати на формування психологічної компетентності вчителя, на використання інструментів дистанційного навчання, що на сьогодні є досить актуальним і необхідним;

– умотивованість педагога до опанування нових знань підвищує рівень якості освіти учнів;

– управлінська система закладу загальної середньої освіти виступає як навігатор у розробленні індивідуальної траєкторії професійного вдосконалення педагогів, під час розв’язання стратегічних завдань і проблемних освітніх тем закладу;

– важливо проводити сертифікацію педагогів – зовнішню оцінку професійної компетентності вчителя.