НУШ на старті в базовій середній школі об’єднала педагогів

Більше10 років тому Джордж Ленд та Бет Джармен у своєму дослідженні «Переломний момент та за ним: створюючи майбутнє сьогодні» довели, що три-п’ятирічні діти напрочуд легко пройшли тести з дивергентного мислення на рівні геніїв (98 % з 1600 діток, які брали участь у тестуванні). Через 5 років з 1600 дітей такого ж результату досягли тільки 32 %, коли їм було від 14 до 15 років – тільки 10 % змогли досягти найвищого рівня. Серед дорослих таких було всього 2 %. Ми втрачаємо дітей у школі та вишах. Чи можливо змінити те, що було напрацьовано століттям? Що необхідно зробити, щоб ситуація стала іншою. Вихід є. Для цього вчителю потрібно пройти короткий, але непростий шлях – від голови до серця, який передбачає найважчу роботу – змінити самого себе. Учитель є провідником змін разом зі своїми учнями.

Учителі зарубіжної літератури та мов національних меншин розглянули зміни, пов’язані з НУШ, на онлайн-зустрічі 25.08.2022.Педагоги обговорили особливості організації освітнього процесу в Новій українській школі, основні відмінності традиційного навчання від навчання в НУШ, де основну роль відіграють цінності, де учні навчаються з задоволенням, бо є творцями уроку, а тестові контрольні роботи замінені на цікаві проєкти, дослідження. Усе це сприяє розвитку аналітичного, критичного і творчого мислення учнів, вміння будувати і реалізовувати плани, працювати в команді, комунікувати, використовувати ІТ-технології, представляти напрацьовані матеріали та оцінювати власну діяльність. Саме такі компетентності затребувані в ХХІ столітті.

Змінилася і роль учителя. Він не транслятор знань, а фасилітатор, коуч, ментор, наставник, друг. Наталія Рудніцька, учителька української мови та зарубіжної літератури Кам’янець-Подільського ліцею № 17, учитель-методист, співавтор підручника «Зарубіжна література. 5 клас»  акцентувала увагу на нових підходах і ролі вчителя в реалізації завдань Державних стандартів базової та повної загальної середньої освіти; поділилася досвідом роботи у ВШО; ознайомила присутніх з сучасними начальними ресурсами; презентувала онлайн-платформу «Друзі Полліанни» до підручника «Зарубіжна література. 5 клас» авторського колективу під керівництвом Ольги Ніколенко, д.ф.н., професорки, завідувачки кафедри світової літератури Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка, на якій розміщені у вільному доступі електронна хрестоматія, авдіохрестоматія художніх текстів, відеохрестоматія, мультимедійні презентації творів зарубіжної літератури, експресуроки, різноманітні цифрові засоби для перевірки знань і умінь школярів (літературні диктанти, медіазавдання, літературний футбол, контрольні роботи).

Наталія Рудніцька розкрила стратегії формувального оцінювання, продемонструвала інструменти і вправи, які можна використати при формувальному оцінюванні на уроках зарубіжної літератури та мов національних меншин.

Учителька впевнена, що нова система оцінювання учнів сприяє посиленню мотивації до навчання, забезпечує відсутність страху помилитися, бути незрозумілим чи не почутим. Надважливим є якісний зворотний зв’язок. Формувальне оцінювання здійснюється заради знань учнів, а не для оцінки.

Нова українська школа – це школа цінностей, у якій УЧИТЕЛЬ є рушійною силою. Для цього в нього має бути міцний хребет високої моралі та духовності, культури і віри. Майбутнє вже почалося…