Духовно-моральне виховання дітей та молоді в закладах освіти

22 квітня 2024 на базі Хмельницького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Анатолія Назаренка в онлайн-форматі відбувся обласний науково-методичний семінар з проблем формування духовно-моральних цінностей в учнівської молоді в сучасному освітньому закладі.

У методичному зібранні взяли участь голови методичних об’єднань класних керівників, педагоги-організатори закладів загальної середньої освіти.

Духовність і моральність є важливими та базисними характеристиками особистості. Духовність визначається як прагнення особистості до обраної мети; ціннісна характеристика свідомості. Моральність – сукупність принципів спільної поведінки людей між собою та суспільством. Духовність – вектор руху особистості (самовиховання, самоосвіти, саморозвитку).

У теоретико-практичному модулі семінару акцентовано на професійній компетентності педагогів освітніх закладів з організації духовно-морального виховання учнів на уроках та в позакласній роботі в рамках особистісного підходу; обґрунтовано теоретико-методологічні та практичні чинники вдосконалення системи духовно-морального виховання в закладах освіти на засадах цінностей національної та світової культури, обміну досвідом духовно-морального виховання дітей і молоді в різних освітніх інституціях.

Відкрив захід та привітав учасників семінару Гончарук Григорій Макарович, завідувач науково-методичного центру виховної роботи, позашкільної освіти та моніторингових досліджень ХОІППО ім. А. Назаренка.

Він проаналізував сучасний стан духовно-морального розвитку дітей і молоді, розкрив важливість духовної стійкості педагогів в умовах війни, підтримав їхню активну життєву позицію, професійний інтерес і побажав усім учасникам миру, добра, сили духу дочекатися Перемоги України.

Зосередила увагу на методичних аспектах духовно-морального виховання дітей та молоді в закладах освіти, на необхідності реалізації основних підходів щодо формування моральної компетентності в здобувачів освіти Баля Сніжана Анатоліївна, методист НМЦ виховної роботи, позашкільної освіти та моніторингових досліджень Інституту.

З питанням «Методичні аспекти духовно-морального виховання здобувачів освіти в Старосинявському ліцеї імені Олександра Романенка» виступила Блажко Юлія Юріївна, заступник директора з виховної роботи Старосинявського ліцею імені Олександра Романенка.

Важливу роль системи роботи з духовно-морального виховання з учнями початкових класів розкрила Бондарчук Наталія Миколаївна, голова методичного об’єднання класних керівників Григорівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старокостянтинівської міської ради.

Цінність елементів народної, козацької та родинної педагогіки в духовно-моральному вихованні школярів розкрила Севернюк Іванна Василівна, заступник директора з виховної роботи Староостропільського ліцею Староостропільської сільської ради Хмельницького району.

Ділилася педагогічним досвідом стосовно формування духовно-моральної особистості учня в позаурочній роботі Шиманська Світлана Богданівна, педагог-організатор Бальковецького ліцею Волочиської міської ради.

Загалом на семінарі учасники ділилися досвідом духовно-морального виховання дітей і молоді, порушували проблеми з вище окресленого питання, дискутували, обмінювалися інноваціями. Методична зустріч відбулася в дружній, творчій атмосфері, під час якої наголошено, що інтерес до питання духовно-морального виховання дітей і молоді в суспільстві значно зріс.

У підсумках проведеного семінару учасникам заходу надано методичні рекомендації щодо організації духовно-морального виховання учнів в освітньому закладі; пропоновано надалі обмінюватися досвідом, ділитися своїми напрацюваннями щодо ефективних інструментів підвищення якості виховного процесу, з актуальних проблем виховної роботи в закладах освіти, зокрема формування моральної компетентності в системі виховної роботи.