Презентація підсумків PISA-2022

 

5 грудня 2023 року Міністерство освіти і науки України та Український центр оцінювання якості освіти за підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні презентували національні результати міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022.

Міжнародне дослідження якості освіти PISA започатковане Організацією економічного співробітництва та розвитку (OECD Education and Skills) у 1997 році та нині об’єднує понад 80 країн/економік світу. Воно оцінює грамотність 15-річних учнів у таких ключових освітніх галузях, як читання, математика та природничо-наукові дисципліни, і визначає ступінь оволодіння підлітками здатністю застосовувати власні знання й уміння в реальних життєвих ситуаціях. На сьогодні було проведено вісім циклів PISA. Нині триває підготовка до дев’ятого циклу, основний етап якого заплановано провести у 2025 р.

PISA – це довготривале дослідження, що надає надійну інформацію, яку може бути використано для формування освітніх політик і практик. Воно допомагає відстежувати зміни в освіті як загалом на рівні країни, так і в розрізі різних демографічних груп. Завдяки результатам цього дослідження політики можуть оцінити рівень грамотності учнівства у своїх країнах порівняно з рівнем грамотності аналогічної категорії підлітків з інших країн, визначити політичні цілі, зокрема зважаючи на цілі, досягнуті іншими освітніми системами, а також вивчити ті освітні політики та практики інших країн, які довели свою ефективність. Таке дослідження на сьогодні є особливо актуальним з огляду на те, що у 2015 р. всі країни-члени ООН підписали план Цілей сталого розвитку (ЦСР), зокрема зобов’язавшись до 2030 року забезпечити якісну освіту для всіх на принципах інклюзії, рівного доступу, сприяння навчанню впродовж життя.

У 2022 році Україна вдруге взяла участь в основному етапі PISA (основний етап минулого циклу проходив 2018 року).

Тому це дослідження дає змогу не лише побачити місце України серед інших країн/економік світу, а й порівняти результати доковідної та довоєнної освіти України з її теперішніми результатами.

Загалом від України в дослідженні взяли участь понад 3800 здобувачів освіти зі 164-х закладів, що розташовані у 18 регіонах.

Варто згадати, що всі заклади освіти, на базі яких у такий важкий час було проведено тестування й анкетування PISA, отримали важливі та дуже корисні подарунки від ЮНІСЕФ – обладнання та матеріали для облаштування укриттів. Це стало надзвичайно актуальною допомогою для всіх, хто доклав зусиль задля того, щоб дослідження в Україні відбулося й ми мали шанс отримати дані, урахування яких допоможе визначити оптимальні напрями покращення освіти в нашій країни.

Щодо найзагальніших висновків PISA

В усіх країнах, зокрема й країнах Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), спостерігалося безпрецедентне падіння успішності в усіх предметних галузях дослідження. Причиною цього насамперед є тривале дистанційне навчання під час пандемії. В Україні додалася повномасштабна війна.

Окремі результати України:

– у математичній галузі, яка була в цьому дослідженні провідною галуззю, українські учні виявили найнижчий рівень освітніх втрат серед усіх досліджуваних галузей, якщо порівняти з минулим циклом (2018 р.). Загалом результати погіршилися на 12 балів; базового рівня математичної грамотності за шкалою PISA (рівень 2) досягли 58% українських учнів, 32% учнів – рівня 3 і вищих;

– результати в галузі природничих наук знизилися, падіння сягає 19 балів. Базового рівня грамотності досягли 66% українських учнів і учениць;

найбільше падіння результатів у циклі PISA-2022 – в галузі читання. Порівняно з результатами попереднього циклу різниця складає 38 балів (тобто, освітні втрати в читанні можна оцінити майже двома роками навчання). Базового рівня читацької грамотності досягли лише 59% учасників.

Спостерігається поглиблення освітніх розривів між містом і селом.

Один з найбільш надихаючих результатів полягає в тому, що Україна продемонструвала найкращі результати серед усіх країн зі співмірним рівнем фінансування освіти.

Загалом Україна показала вищі результати з усіх трьох галузей, ніж окремі країни, які є для нас референтними: Болгарія, Молдова і Грузія. Водночас результати Естонії, Польщі та Словацької Республіки є вищими, як і середні результати по країнах ОЕСР.

Бачимо проблеми та розуміємо, що немає причин ні для трагедії, ні для радості, а лише вихідний матеріал для тривалої спільної кропіткої та системної роботи над подоланням освітніх втрат та над покращенням ситуації в освіті.

З НАЦІОНАЛЬНИМ ЗВІТОМ за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 можна ознайомитися на сайті УЦОЯО за покликанням.